Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز و مفسر قرآن کریم شامگاه گذشته سوم مردادماه در مراسم اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی که در آستان مقدس امامزادگان سید یاسر و سید ناصر(ع) شهرستان طرقبه شاندیز برگزار شد، در اهمیت نماز اول وقت اظهار کرد: يكی از مناظرات حضرت رضا(ع) در مرو با عمران صابی از فرقه صائبین بود که هم اکنون در ایران این فرقه وجود دارد و بیشتر در اطراف رود کارون سکونت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرد پس از مدت‌ها برای مناظره به محضر امام آمد اما از آنجا که نزدیک نماز بود حضرت برای اقامه نماز جلسه را ترک فرمودند.

وی ادامه داد: افراد حاضر در جلسه از امام خواستند که در جلسه بمانند و بعد از مناظره برای نماز آماده شوند، چرا که معتقد بودند عمران صابی در مناظره، اسلام می‌آورد اما اگر امام جلسه را برای نماز ترک کنند، احتمال دارد عمران هم جلسه را ترک کند اما امام به نماز اول وقت تاکید داشتند و پس از اقامه نماز مناظره کردند. اين مناظره از مناظرات طولانی آن حضرت بود. در اين مناظره بارها عمران‌ صابی سكوت كرد و نتوانست پاسخ امام را بدهد. سرانجام اين مناظره به اسلام عمران صابی منجر شد.

وی خاطرنشان کرد: ما در زندگی ۳ نوع حرکت داریم: حرکت به جلو، حرکت به عقب و حرکت دورانی یا در جازدن که این حرکت برای مسلمانان مطلقا مناسب نیست.

این استاد تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: کسانی که ایمان آوردند و هدایت شدند و گامی به جلو رفتند، اما کسانی که ایمان آوردند و بعد کافر شدند، در حقیقت حرکت به عقب داشتند مانند کسی که در ابتدا باحجاب بوده ولی بعد بی‌حجاب شده، یا کسی که اول دزدی‌های کوچک داشته اما کم کم به کلاهبرداری و دزدی‌های بزرگ رو آورده است.

وی ابراز کرد: سومین حرکت، حرکت دورانی و در جازدن است که این حرکت اصلا مناسب مسلمانان نیست، حفظ، تجوید، روخوانی و تفسیر قرآن بسیار عالی و مفید است اما ما باید مزه و طعم واقعی آیات روشنگر قرآن را بچشیم، می‌شود در کوتاه‌ترین زمان یک آیه قرآن را با معنی آن خواند و فهمید و این مطلب نیاز به زمان زیادی ندارد و بهانه‌ای بیش نیست که فرصت نداریم را مطرح کنیم.

قرائتی در ادامه درباره برخی نکات تفسیری آیه «بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» گفت: «با» ابتدایی این آیه بای الصاق است؛ دو نامه را كه سنجاق می‌كنند، به نامه پشتی می‌گویند الصاق، الحاق، پیوست؛ یعنی احسانت پیوست به خودت باشد و به مادرت و پدرت بچسبد، یعنی خودت مادرت را ببر دكتر؛ نگو پول می‌دهم تاكسی تلفنی ببرد. فرموده احسان کن نه انفاق کن، یعنی «لقّمه بیدیك»، با دست خودت لقمه لقمه دهان مادرت بگذار، نگو برنج بپز بخور.

این مفسر قرآن کریم افزود: دومین نکته این است که آیه «بِالوالِدَین» گفته، «بِالْاَبَویْن» نگفته؛ چون به رهبر هم «اَب» می‌گویند -انا و علیٌّ ابوا هذه الامّه؛ ملَّة ابیكم ابراهیم؛ به عمو، به پدر زن، به معلّم و... می‌گویند- «بالوالدین» گفته، حساب والدین از آن‌ها جدا است. نگفته «بالوالدین المؤمنَین»، گفته «بالوالدین احساناً‌ برّاً كان او فاجراً». نگفته «بالوالدین انفاقا»، پدر و مادر خیلی وقت‌ها پول نمی‌خواهند، محبت می‌خواهند.

وی عنوان کرد: خداوند در این فراز از آیه نفرموده «حُسنا» بلکه فرموده «احساناً». احسان به معنای انجام کار حُسن با عنایت و نیت ویژه است. دیگر اینکه خداوند نفرموده با ایشان به عدل و احسان رفتار کن، بلکه این نوع رفتار را در قبال انسان‌ها با یکدیگر می‌خواهد.

قرائتی اظهار کرد: نکته چهارم در خصوص این آیه این است که خداوند احسان را معرفه و به صورت «الاحسان» نیاورده، بلکه آن را نکره آورده است و فرموده «احسان کن»؛ «الاحسان» یک نوع احسان خاص است، اما «احسان کردن» حد و مرز ندارد و شامل هر نوع احسانی می‌شود، منتها اینطور که هرچه پدر و مادر میل دارد، نه آنچه تو میل داری انجام دهی.

احسان به والدین و قول کریمانه شرط مقابله نیست
این استاد تفسیر قرآن کریم اضافه کرد: در احسان به والدین و قول کریمانه شرط مقابله نیست. نگویید او هم به من بد کرد، او هم با من زشت حرف زد، حتی اگر پدر و مادر خلاف کردند و حرف زشت زدند، شما حق ندارید مقابله به مثل کنید. اگر دیگران گفتند: «ابتر می‌شود»، گفت: «من ابتر هستم؟» «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (کوثر/3) خودش ابتر است. ابتر یعنی دم بریده، یعنی عقبه ندارد، آدم‌هایی که بچه ندارند، می‌گویند: این ابتر است. به پیغمبر ابتر گفتند. چون پسر ندارد. پیغمبر پسر داشت اما از دنیا رفته بود. از آن حضرت یک فاطمه(س) مانده بود. فاطمه هم زن بود، زن را هم در زمان جاهلین، آدم حساب نمی‌کردند. لذا گفتند: «اگر پیغمبر بمیرد، ابتر است. یعنی عقبه ندارد». گفت: به تو ابتر می‌گویند؟ «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» خودش ابتر است. اگر گفتند: دیوانه‌ای! می‌شود گفت: من دیوانه هستم؟ خودت دیوانه هستی. «أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاء» (بقره/13)‌.

وی افزود: اما اگر پدر گفت: احمق! نمی‌شود گفت: من احمق هستم؟ تو خودت احمق هستی. در جامعه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» (نحل/90) در مردم عدل و احسان است، عدل یعنی تعادل. یعنی مقابله به مثل. گفت: احمق! بگو خودت هستی، اما در قرآن نگفته است، «وَ بِالْوالِدَيْنِ عدل و الاحسان» گفته است: «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» کلمه‌ عدل به این معناست.

عدل یعنی تعادل
قرائتی گفت: عدل یعنی تعادل، یعنی مقابله به مثل، با بقیه مردم می‌شود مقابله به مثل کرد. اگر چیزی گفت: بگو خودت هستی!‌ اما به پدر و مادر حق نداری بگویی: خودت هستی، در جامعه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» اما در مورد پدر و مادر خداوند عدل را برداشت و گفته است: «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» عدل را برداشته است. یعنی یک وقت مقابله به مثل نکنید.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: در خصوص مصادیق «عباد الصالحین» که همه ما در نماز به آنان سلام می‌فرستیم باید گفت، این سوال وجود دارد که وقتی در نماز می‌خوانیم «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»، این عباد الصالحین در شرایط امروز جامعه مصداق چه کسانی و چه چیزهایی است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»(انبیاء 105) پس منظور از «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»، یاران حضرت مهدی(عج) است.

وی با اشاره به داستان ازدواج دختر شعیب و موسی در قرآن‌کریم افزود: حضرت شعیب(ع) برای ازدواج حضرت موسی(ع) با دخترش سخت‌گیری نکرد و خداوند نیز وی را از صالحان برشمرده است، لذت هر پدر زنی که به داماد گیر ندهد و سخت نگیرد، بنا به تعبیر قرآن از صالحان است.

قرائتی عنوان کرد: در جای دیگر قرآن می‌فرماید: «لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لَا نَصَبٌ وَ لَا مخَمَصَةٌ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا یَطُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَ لَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلَّا کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَلِحٌ»(توبه 120)، غیظ با غضب متفاوت است، غیظ یعنی منفجر شدن و ترکیدن، هر کاری که دشمن را به خشم آورد. عمل صالح است. نمونه آن موشک‌های سپاه که اسرائیل را به خشم آورد یا حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، روز قدس و... همه مصادیقی از به خشم آوردن کفار است.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: آن ورزشکاری که حاضر به مسابقه با اسرائیل نشد و آن نخبه علمی که در نفر برتر مسابقات ریاضی دنیا می‌شود و در برابر دوربین‌های جهان سجاده پهن می‌کند و نماز می‌خواند و کفار را به خشم می‌آورد، همه جزء صالحین هستند.

وی در پایان تاکید کرد: مسلمانان و مومنان نسبت به امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در مورد عفاف و حجاب بی‌تفاوت نباشند و در این مورد با اعتقادات محکم و راسخ برخورد کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف قرائتی ستاد نماز تفسیر مفسر مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه احسان به والدین قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۲۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تساوی آلومینیوم و فولاد در اراک؛ شاگردان ویسی همچنان در لبه پرتگاه

آفتاب‌‌نیوز :

دیدار تیم‌های آلومینیوم و فولاد در هفته بیست‌وپنجم از بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امروز از ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه با قضاوت یاسر همرنگ در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک در شرایطی آغاز شد.

شاگردان مجتبی حسینی در آلومینیوم که در بازی گذشته در جام حذفی برابر پرسپولیس در ضربات پنالتی به پیروزی رسیده و جواز حضور در جمع ۸ تیم برتر را به دست آورده بودند، با انگیزه مضاعفی پا به زمین گذاشتند.

در دقیقه ۱۱ این دیدار ساسان انصاری نخستین گل بازی را برای فولاد به ثمر رساند اما در دقیقه ۶۰ امین کاظمی کار را به تساوی کشاند.

این نتیجه در پایان ۹۰ دقیقه تلاش تیم‌ها دست‌نخورده باقی ماند. با این نتیجه آلومینیوم اراک با ۳۱ امتیاز در رده دهم ایستاد و فولاد این هفته را با ۲۲ امتیاز در رده چهاردهم به پایان برد.

ترکیب آلومینیوم اراک:

محمد خلیفه، احسان قهاری، مهدی لیموچی، امین جهان کهن، مهران موسوی، یونس اکبرپور، بهروز نوروزی فرد، عارف حاجی عیدی، محمد امین کاظمیان، میلاد بدرقه و محمد مهدی لطفی
سرمربی: مجتبی حسینی

ترکیب فولاد:

کریستوفر کنت، موسی کولیبالی، جفرسون باهیا، شاهین توکلی، مجتبی نجاریان، احسان پهلوان، وحید حیدریه، لوسیانو پریرا، ساسان انصاری، سینا مریدی و محمد علی نژاد
سرمربی: عبدالله ویسی

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی / چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
  • تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی/چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
  • گفت‌وگوی ویژه با احسان اصولی و پاسخ به مهم‌ترین سوالات
  • مسابقه های قرآن، عترت و نماز در کرمانشاه
  • برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران در مشهد
  • تساوی آلومینیوم و فولاد در اراک؛ شاگردان ویسی همچنان در لبه پرتگاه
  • مسابقات قرآن و عترت کهگیلویه و بویراحمد در چرام
  • رقابت ۶۵۰ دانش‌آموز یزدی در مسابقات قرآن، عترت و نماز استان یزد
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در یزد